دانلود درس پژوهی آموزش قرآن پایه سوم ابتدایی
دانلود درس پژوهی پایه ی سوم ابتدایی آموزش قرآن کریم
فرمت فایل word و قابل ویرایش
تعداد صفحات 27 صفحه
قیمت 2500 تومان
قسمتی از مجموعه
طرح درس
موضوع : آموزش قرآن کریم
مقطع ابتدائی : پایه سوم
محل تدریس : کلاس تعداد فراگیران
روش تدریس : فعال
هدف کلی : تدریس ، داستان پیامبری موسی (ع)
هدفهای رفتاری
1- دانش آموز از شنیدن داستان حضرت موسی لذت ببرد و با گوشه ای زندگی آن حضرت آشنا شود (عاطفی)
2- بتوانند ایات 13 تا 28 سوره طه را برای اعضای گروه بخوانند و از همکاری با گروه لذت ببرند (عاطفی)
3- دانش آموز بداند مفهوم آیات 13 تا 28 در چه موردی است و بتواند تا حد ممکن صحیح آیات را بخواند ( روانی – حرکتی)
4- دانش آموز در قالب داستان با معجزات حضرت موسی (ع) اشنا شده و با ایاتی که در آن از معجزات ایشان سخن گفته آشنا شود.
رفتاری ورودی : حضور و غیاب و دیدن تکالیف
معلم با رویی خوش و مثل همیشه سرحال و پر انرژی وارد کلاس می شود ( در حالی باید وارد کلاس شود که تمام افکار ناراحت کننده و مشکلات خود را پشت درب کلاس گذاشته و با هدف متعالی و قربتا الی الله وارد این مکان مقدس (یعنی کلاس درس) شده و حتی الامکان با ضو وارد کلاس شود . تا وجودش را نورانی کرده و دانش آموزان از نور وجود او و صفای باطن او روشنی بگیرند و تدریس او در دل آنها اثر کند.
بعد از اینگونه وارد کلاس شدن معلم با دانش آموزان با گرمی سلام و احوالپرسی می کند و حضور و غیاب می کند و اگر کسی جلسه پیش غیبت داشته علت را جویا می شود و با مهربانی و محبت تا به دانش آموزان محبت خود را ابراز کند و نشان بدهد که برای او آمدن و نیامدن آنها چقدر اهمیت دارد و باعث نگرانی او می شود تا دانش آموزان هم نسبت به معلم خود محبت بیشتری پیدا کنند هم دلگرم شده و به کلاس قرآن علاقه و انس بیشتری پیدا کنند . چراکه آموختن عشق به کودکان مهمترین درس است که معلم به دانش آموزان خود می آموزد . و اگر این امر اتفاق بیفتد و اگر دانش اموز این عشق را از معلم دریافت کند آموختن تمام درسهای دیگر برایش سهل و گوارا می شود.
دیدن تکالیف :
بعد معلم از دانش آموزان می خواهد تکالیف گذشته خود را روی میز بگذارند و معلم با دقت و محبت تمام تکالیف آنها را می بیند و به تمیز و مرتب نگه داشتن کتاب و دفتر آنها نیز اهمیت می دهد . و دانش اموزان را تشویق می کند تا برای انجام تکالیف بعدی انگیزه داشته باشند .
ارزشیابی تشخیصی :
معلم به دانش آموزان می گوید : بچه های عزیزم کی می دونه پیام قرآنی جلسه پیش چی بود ، برای ما بخونه ؟
یکی از دانش آموزان می گوید : والله لا یحب الظالمین
آفرین هزار افرین مرحبا حالا کی می دونه معنی اون چی بود ؟
یکی از دانش آموزان : یعنی خداوند ستمگران را دوست ندارد .
حالا همه با هیم یکبار بخونید هماره با معنی ، هزار هزار افرین بر شما گلهای من
بعد معلم به گروه بندی کلاس می پردازد
گروه بندی کلاس : بعد معلم گروه بندی قبلی را تغییر می دهد و از دانش آموزان می خواده که هر کدام مکعبهای رنگی را از جعبه مخصوص گروه بندی بر دارند و مکعبهای هم رنگ نشانه هم گروهی دانش آموزان است و باید کنار هم بنشیند و تشکیل گروه دهند . و کلاس به 6 گروه 3 نفره تقسیم می شود .
ایجاد انگیزه :
معلم
برای ایجاد انگیزه از قبل (عصایی ) تهیه کرده آن را می پوشاند و بدون
اینکه به دانش آموزان نشان داده باشد به کلاس می آورد و بعد از انجام مراحل
قبلی (دیدن تکالیف و حضور و غیاب و غیره ) برای شروع تدریس می گوید .